Apple implementeert vanaf de iPhone 11 en hoger een systeem waarbij componenten van hun apparaten een uniek serienummer krijgen dat gekoppeld is aan de moederbord, het centrale brein van het apparaat. Wanneer een gebruiker besluit om een schermreparatie uit te laten voeren door een onafhankelijk partij, zoals Phone Repairs , detecteert het apparaat een verschil in serienummers – zelfs indien originele onderdelen worden gebruikt – en genereert een systeemwaarschuwing.
Deze melding komt enkel omdat het serienummer van het nieuwe scherm, accu of camera anders is dan het serienummer van het onderdeel dat vervangen moet worden. Deze video legt het erg goed uit.
Als voorbeeld: Indien de schermen van twee splinternieuwe iPhone 14’s worden omgewisseld, zullen beide toestellen een waarschuwingsmelding weergeven. Wij beschouwen deze melding als een vorm van intimidatie naar de gebruiker toe en vinden dat dit niet zou moeten mogen. Wij pleiten voor een vrije reparatiemarkt, waarin de gebruiker zelf kan kiezen waar de reparatie of het onderhoud wordt uitgevoerd. Ondanks deze waarschuwingen functioneert het apparaat zoals het hoort. Een voorbeeld van deze systeemwaarschuwingen is te zien in onderstaande afbeelding.
Deze waarschuwingsmeldingen doken voor het eerst op in 2019 bij de introductie van de iPhone 11 en zijn sindsdien aanwezig bij alle modellen die na dat jaar zijn gelanceerd.
Zijn er oplossingen:
Eerste en misschien wel de beste methode is het vervangen van alleen het glas. Dit kan als alleen het glas stuk is gegaan maar het scherm voor de rest nog 100% goed werkt. zie meer info hier.
Een methode is het overzetten van de chip met het serienummer naar het nieuwe scherm. Dit proces is risicovol vanwege de hoge temperaturen (+300 graden) die benodigd zijn en kan schade aan het scherm veroorzaken, naast dat het tijdrovender en dus kostbaarder is dan een standaard schermreparatie. We moeten helaas accepteren dat deze meldingen een deel van het reparatieproces zijn, maar dit stelt ons in staat om reparaties van hoge kwaliteit en met snelle service te blijven aanbieden.
Na de eenmalig melding is deze systeemmelding alleen nog terug te vinden in de instellingen app. Deze melding is alleen te voorkomen door uw toestel bij Apple of een Apple Independent Repair Provider (IRP) te laten repareren. Helaas zijn deze Apple Independent Repair Providers (IRP) totaal niet onafhankelijk van Apple zoals de naam suggereert, zij mogen maar een aantal door Apple bepaalde reparaties aanbieden. Apple probeert op deze werkwijze de reparatie markt weer in eigen hand te krijgen c.q. te houden, dit ten nadele van u als iPhone eigenaar.
Wij willen geen Apple Independent Repair Provider (IRP) worden omdat wij dan geen moederbord reparaties, cameralens, speaker, knoppen, waterschade reparaties enz. meer mogen uitvoeren van Apple. En u als klant dus minder reparatie opties heeft, dat is een slechte zaak voor u als iPhone eigenaar. Ander nadeel voor u als klant is dat al u informatie met Apple zal moeten worden gedeeld, dus ook uw complete NAW gegevens. Ook moet u de ‘Zoek mijn iPhone’ uitschakelen, en de belangrijke privacy gevoelige data op u toestel wordt gedeeld met Apple.
Apple gaat dus stapje voor stapje steeds verder in het serializen van iPhone onderdelen, Dit is een slechte zaak voor u als klant en voor het milieu. Apple repareert officieel namelijk maar een aantal zaken, het scherm, accu, achtercamera’s en backcover. Heeft u iPhone een ander defect dan vervangen zij het gehele toestel. Waar u ook nog eens honderden euro’s voor mag betalen, en uw oude toestel aan Apple moet afstaan. Wij repareren alles van schermen, accu’s, camera’s, camera lens, achterkanten, behuizingen, knoppen, oplaadpoort, moederborden, waterschade, enz, enz,. Wat natuurlijk veel beter is voor uw portemonnee en het milieu.
Wanneer krijgt u een melding?
Display vervanging: iPhone 11, 11 Pro, 11 Pro Max, 12 Mini, 12, 12 Pro, 12 Pro Max, 13 Mini, 13, 13 Pro, 13 Pro Max, 14, 14 Plus, 14 Pro, 14 Pro Max, 15, 15 Plus 15 Pro, 15 Pro Max. Als alleen het glas vervangen kan worden krijgt u deze melding niet en staat het ook niet in de instellingen. Omdat wij hetzelfde scherm terug plaatsen.
Batterij vervanging: iPhone SE (2020), iPhone SE (2022), Xr, Xs, XS Max, 11, 11 Pro, 11 Pro Max, 12 Mini, 12, 12 Pro, 12 Pro Max, 13 Mini, 13, 13 Pro, 13 Pro Max, 14, 14 Plus, 14 Pro, 14 Pro Max, 15, 15 Plus 15 Pro, 15 Pro Max. Accu gezondheid is wel uit te lezen met 3UTools (Windows en Mac) en CoconutBattery (Mac)
Achtercamera vervanging: iPhone 12 Mini, 12, 12 Pro, 12 Pro Max, 13 Mini, 13, 13 Pro, 13 Pro Max, 14, 14 Plus, 14 Pro, 14 Pro Max, 15, 15 Plus 15 Pro, 15 Pro Max.